nl en

info@cultuurparticipatie.nl
030 - 233 60 30

Veelgestelde vragen

Op deze pagina vind je antwoord op veelgestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via 030 - 233 60 30 of  info@cultuurparticipatie.nl

Algemeen
Wat doet het Fonds voor Cultuurparticipatie?

Het Fonds voor Cultuurparticipatie is een van de zes rijkscultuurfondsen. We werken in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Wij zetten ons in voor actieve kunst- en cultuurdeelname van zoveel mogelijk Nederlanders. Ook van hen, voor wie cultuurdeelname niet vanzelfsprekend is. Dat bereiken we door subsidies te verstrekken voor culturele projecten in het onderwijs en in de vrije tijd. Met onze subsidieregelingen stimuleren we cultuureducatie op en buiten school, actieve cultuurparticipatie, toegankelijkheid van talentontwikkeling, actieve erfgoedparticipatie en internationale samenwerking. 

Hoe kom ik met de juiste persoon in contact?

Heb je een algemene vraag die niet tussen de veelgestelde vragen staat? Neem dan contact met ons op via 030 - 233 60 30 of info@cultuurparticipatie.nl. Heb je een vraag over een specifieke regeling? Kijk dan op de pagina van de regeling en neem contact op met een van de subsidieadviseurs. Alle contactgegevens van onze adviseurs vind je op deze pagina.  

Onze subsidieregelingen
Welke subsidieregelingen heeft het Fonds?

Het Fonds heeft subsidies voor cultuureducatie (projecten voor leerlingen, onder schooltijd) en cultuurparticipatie (projecten in de vrije tijd). Met onze regelingen richten we ons op verschillende domeinen: talentontwikkeling, erfgoed, internationale samenwerking, het culturele domein, het onderwijs en de amateurkunsten. Kijk voor alle regelingen op deze pagina.

Wie kan subsidie aanvragen?

Dit verschilt per regeling. In de subsidieregeling lees je wie een aanvraag kan indienen. 

Komt mijn project in aanmerking voor subsidie?

Heb je een goed idee voor een project, maar weet je niet welke subsidieregeling hier het beste bij past? Vul dan de Subsidiewijzer in of kijk in onze agenda en meld je aan voor één van onze (online) infosessies. Ook is het mogelijk om een adviesgesprek aan te vragen bij een van de subsidieadviseurs op een regeling. De subsidieadviseurs van de regeling vind je op de subsidiepagina.

Wanneer kan ik starten met mijn project?

Dit verschilt per regeling. In de subsidieregeling lees je de behandeltermijn. Over het algemeen start je project op z'n vroegst 8 of 13 weken nadat wij je aanvraag in behandeling nemen. Alleen complete aanvragen worden in behandeling genomen.  

Wanneer is de deadline voor het aanvragen van subsidie?

Dit verschilt per regeling. De aanvraagdeadline vind je rechts onder ‘Aanvraagperiodes’ op de pagina van de regeling.  

Hoe weet ik of er nog budget is?

We proberen zo nauwkeurig mogelijk in te schatten wanneer het budget op zal zijn. Als het budget (bijna) op is, vermelden we dit op de subsidiepagina of sluiten we de aanvraagmogelijkheid.

Aanvragen van subsidie
Hoe doe ik een aanvraag?

Op deze Zo werkt het-pagina lees je alles over de verschillende stappen in het aanvraagproces.

 

Subsidie aanvragen doe je via Mijn Fonds: onze online aanvraag-omgeving. Hiervoor heb je een account nodig. Het aanmaken van een account kan een paar dagen duren. Begin daar op tijd mee. 

In welke taal kan ik mijn aanvraag doen?

Bij het Fonds kun je aanvragen in het Nederlands en Engels. Schrijf je jouw projectplan in het Papiaments? Dan kan je de kosten voor het vertalen naar het Nederlands of Engels opnemen op je begroting. Alle correspondentie en officiële documenten zijn in het Nederlands.  

Hoe kan ik me verder voorbereiden op een aanvraag?

Bij elke regeling vind je rechts onder 'Documenten’ enkele documenten die je op gang helpen bij een aanvraag, zoals handvatten voor een projectplan, een voorbeeldaanvraagformulier en een voorbeeldbegroting. Met deze bestanden kan je je voorbereiden op het doen van een aanvraag.

 

Daarnaast is het belangrijk om de regeling goed te lezen en te zorgen dat je de juiste documenten opstelt. Ook kan je een infosessie bijwonen of een adviesgesprek aanvragen met een van de subsidieadviseurs op die regeling. De subsidieadviseurs van de regeling vind je op de subsidiepagina.   

Wie beoordeelt mijn aanvraag?

Aanvragen tot en met € 25.000 worden beoordeeld door een interne adviescommissie. De interne adviescommissie bestaat uit adviseurs van het Fonds. Aanvragen boven de € 25.000 worden beoordeeld door een externe commissie. Bekijk hier onze externe commissieleden.

Wie is mijn contactpersoon bij het Fonds?

In de beschikkingsbrief staat wie je contactpersoon is. De contactgegevens van al onze medewerkers vind je op onze medewerkerspagina. Heb je nog geen beschikkingsbrief? Dan kun je het beste contact opnemen met een van de subsidieadviseurs. De subsidieadviseurs van de regeling vind je op de subsidiepagina.  

Kan ik meerdere aanvragen voor verschillende projecten tegelijk indienen?

Dat verschilt per regeling. In de subsidieregeling lees je de voorwaarden die gelden. 

Kan ik voor hetzelfde project aanvragen bij meerdere regelingen?

Nee, dit kan niet. De aanvraag wordt dan afgewezen. 

Mijn Fonds
Hoe maak ik een account aan bij Mijn Fonds?

Je kunt een account aanmaken als zzp’er/culturele instelling/instelling uit het sociaal domein, als onderwijsinstelling of als particulier/individu. Ga naar Mijn Fonds en vul je gegevens in. Stuur je een KvK-formulier mee? Zorg er dan voor dat dit formulier niet ouder dan één jaar is. Vervolgens checken wij je gegevens en maken we een account voor je aan. Binnen 5 werkdagen ontvang je je inloggegevens via de mail. 

Ik heb een account aangevraagd, maar na 5 werkdagen geen bericht ontvangen. Wat doe ik nu?

Check je spam/ongewenste mail. Heb je geen mail ontvangen? Stuur dan een mail naar mijnfonds@cultuurparticipatie.nl. We helpen je dan zo spoedig mogelijk. 

Hoe kan ik wijzigingen in Mijn Fonds doorgeven?

Wijzigingen met betrekking tot je aanvraag (bijvoorbeeld de planning van je project) of met betrekking tot contactpersonen kan je doorgeven door een mail sturen naar mijnfonds@cultuurparticipatie.nl. Beschrijf in je mail duidelijk welke wijziging je graag wilt laten doorvoeren en vermeldt daarbij het eventuele aanvraagnummer. 

Ik kan formulieren of bestanden niet verzenden of uploaden. Wat doe ik nu?

Het formaat van je documenten mag maximaal 12 mb zijn. Probeer, als het uploaden niet lukt, alle bijlagen in één pdf-document te uploaden. Lukt het dan nog steeds niet? Stuur dan een mail naar mijnfonds@cultuurparticipatie.nl.

Ik kan geen taken zien in mijn inbox in Mijn Fonds. Wat doe ik nu?

Je aanvragen en de documenten die daarbij horen, vind je onder ‘Aanvragen waar ik aan verbonden ben’. In je inbox vind je taken: dit zijn de acties die je nog moet voltooien. Zie je geen taken? Check eerst of je met het juiste account bent ingelogd. Zie je dan nog steeds geen taken? Stuur dan een mail naar mijnfonds@cultuurparticipatie.nl

Ik kan de juiste regeling niet kiezen. Wat doe ik nu?

Het kan zijn dat je bent ingelogd maar een regeling niet kan aanklikken. Dan kan het zijn dat jouw type aanvrager niet kan aanvragen voor deze regeling of dat de regeling nog niet open is. Check of je als aanvrager aan de voorwaarden van de subsidieregeling voldoet. Je kunt eventueel een nieuw account aanvragen voor een ander type aanvrager. Dit doe je via Mijn Fonds.  

Al mijn aanvragen lijken weg te zijn. Wat doe ik nu?

Ben je de nieuwe contactpersoon voor een aanvraag? Geef deze wijziging dan door via mijnfonds@cultuurparticipatie.nl. Vermeld in deze mail alle relevante gegevens, zoals de naam van je stichting, het dossiernummer en de oude contactpersoon. Wij koppelen dan de juiste aanvraag aan de juiste contactpersoon. 
 
Is het contactpersoon voor een aanvraag niet gewijzigd? Neem dan contact op via mijnfonds@cultuurparticipatie.nl

Ik krijg een foutmelding. Wat doe ik nu?

Het kan gebeuren dat Mijn Fonds tijdelijk niet werkt. Probeer het op een ander tijdstip opnieuw. Als het een paar uur later nog niet mogelijk is om iets aan te vragen of te uploaden, neem dan contact op via mijnfonds@cultuurparticipatie.nl

Toegekende aanvragen
Waar vind ik de beschikkingsbrief over de honorering van mijn project?

Deze brief kan je vinden in Mijn Fonds. Klik op het dossiernummer: daar vind je alle communicatie met betrekking tot je aanvraag, inclusief de beschikkingsbrief. 

Wat verwacht het Fonds van mij bij toekenning van subsidie?

Dat verschilt per regeling. In de beschikkingsbrief leggen we uit aan welke voorwaarden je moet voldoen, zoals verantwoordingen en communicatie-uitingen. Communicatietools zoals logo's vind je op deze pagina.

Waar vind ik mijn verantwoordingsformulier?

Kijk in je inbox op Mijn Fonds onder ‘Huidige taken’. Kan je het formulier niet vinden, bijvoorbeeld omdat de contactpersoon van je aanvraag is gewijzigd? Neem dan contact op via mijnfonds@cultuurparticipatie.nl. Dan koppelen wij de juiste contactpersoon aan het formulier.

Er is een wijzing in mijn planning. Wat doe ik nu?

Is er een wijziging in je projectplan nadat je aanvraag is gehonoreerd? Neem dan contact op met de contactpersoon of adviseur die op je beschikkingsbrief staat vermeld. Een adviseur beoordeelt de wijziging en je ontvangt een nieuwe beschikking met nieuwe afspraken. Wil je een wijziging doorvoeren in een nog niet beoordeeld projectplan? Stuur de wijziging dan naar mijnfonds@cultuurparticipatie.nl en vermeld in de mail alle relevante informatie, zoals het dossiernummer, de projecttitel en de naam van de aanvrager.

Afgewezen aanvragen
Krijg ik een uitleg als mijn aanvraag wordt afgewezen?

Ja, in de brief met de afwijzing staat een duidelijke uitleg over waarom je aanvraag is afgewezen. Als je vragen hebt met betrekking tot de afwijzing, dan kan je contact opnemen met de contactpersoon die in de brief staat vermeld. 

Kan ik mijn aanvraag aanpassen en opnieuw laten beoordelen?

Nee, je kan je aanvraag niet aanpassen en opnieuw laten beoordelen. Als de regeling nog open staat, kan je wel opnieuw een aanvraag doen. Houd dan rekening met de uitleg van de afwijzing van je eerste aanvraag en neem voor advies eventueel contact op met een van onze adviseurs. 

Ik ben het niet eens met de afwijzing of met het toegekende bedrag. Wat kan ik doen?

Als je meer wilt weten over de afwijzing, of wilt weten of het zin heeft om opnieuw een aanvraag te doen, neem dan contact op met de contactpersoon die in de brief staat vermeld. Ben je het niet eens met de beslissing? Op deze pagina vind je de procedure om een klacht of bezwaar in te dienen bij het Fonds. 

Culturele codes
Waar vind ik meer informatie over de culturele codes?

De culturele sector heeft drie codes. Deze zijn ontwikkeld door de sector zelf. Meer informatie vind je op de websites van de drie codes:

Welke codes moet ik meenemen in mijn aanvraag?

In de regeling waarvoor je aanvraagt, staat beschreven welke codes een voorwaarde zijn voor jouw aanvraag. 

Hoe verwerk ik de codes in mijn aanvraag?

Wij willen graag weten hoe jij of de organisatie waarvoor je werkt, omgaat met de codes. Wees in je aanvraag duidelijk over waar jij nu staat in het toepassen van de codes, wat je doelen zijn en wat je gaat doen om die doelen te bereiken. Maak het zo concreet mogelijk. Zorg ervoor dat de acties en doelen aansluiten bij jou of de organisatie en de context waarin jij of de organisatie werkt. 

Wat moet ik doen als mijn organisatie geen gebruikmaakt van een CAO of honorariumrichtlijn?

Dan beschrijf je op de eigen website hoe het beloningsbeleid eruitziet. Beschrijf ook waarom gekozen is voor het beloningsbeleid. Je kan gebruik maken van een CAO of richtlijn uit een vergelijkbare deelsector of discipline. 

Fair Practice Code gaat over meer dan eerlijke vergoedingen. Kijkt het Fonds ook naar de andere elementen van de code?

Ja, we gaan ervan uit dat je je tot de hele code verhoudt. Zo verwachten we dat je stappen zet op het gebied van sociale veiligheid en dat er protocollen over het omgaang met grensoverschrijdend gedrag. In de beoordeling van de aanvraag nemne we informatie over de code mee. Dit geldt ook voor de monitoring of verantwoording. 

Wat verwacht het Fonds bij het openbaar maken van het beloningsbeleid van een meerjarig gesubsidieerde organisatie?

Bij het indienen van de aanvraag voor een meerjarige subsidieregeling moet het beloningsbeleid van de organisatie gepubliceerd zijn. In het aanvraagformulier moet een link worden geplaatst naar de informatie over het beloningsbeleid op de eigen website. Het kan hierbij gaan om een jaarverslag, een bestuursdocument of een ander soort publicatie. We vragen nadrukkelijk om geen salarisgegevens van individuele personen openbaar te maken.