nl en

info@cultuurparticipatie.nl
030 - 233 60 30

Bezwaar of klacht

Ben je het niet eens met een subsidiebesluit van het Fonds? Dan kan je een schriftelijk bezwaar indienen.

Heb je een klacht over het Fonds, het gedrag van het Fonds of over een van de medewerkers? Dan kan je een schriftelijke klacht indienen.

Bezwaar
Stap 1: bezwaar indienen

Het indienen van een schriftelijk bezwaar moet binnen 6 weken na dagtekening van het besluit van het Fonds gebeuren. Na 6 weken is het niet meer mogelijk om bezwaar te maken (behalve in geval van uitzondering).  

 

Je kan het bezwaar via de post naar ons sturen, of de ondertekende brief mailen naar klachtofbezwaar@cultuurparticipatie.nl.

 

Een bezwaarschrift moet de volgende onderdelen bevatten: 

  • datum 
  • naam en adres van de indiener  
  • ondertekening door een gemachtigde vertegenwoordiger van de indiener 
  • omschrijving (of kopie) van het besluit waartegen het bezwaar zich richt 
  • de gronden (redenen) van het bezwaar 
Stap 2: beoordeling van het Fonds en een commissie

Het Fonds neemt in principe binnen 12 weken een besluit op het bezwaar. De 12 weken gaan in op de eerste dag ná de 6 weken waarbinnen een bezwaar ingediend moet worden.  

 

We leggen bezwaren ter advies voor aan een onafhankelijke commissie. Dit is de bezwarenadviescommissie.  Deze commissie beoordeelt of alle processen correct zijn verlopen en de regeling juist is geïnterpreteerd. De commissie geeft geen inhoudelijke beoordeling. 

Stap 3: mondelinge toelichting tijdens een hoorzitting

De bezwarenadviescommissie geeft je de mogelijkheid om je bezwaar mondeling toe te lichten tijdens een hoorzitting. Daarbij worden ook vertegenwoordigers van het Fonds uitgenodigd. Op die manier kan de commissie beide partijen op een open en transparante wijze aanvullende vragen stellen

Stap 4: advies van de commissie en besluit van het Fonds

De bezwarenadviescommissie brengt advies uit aan het bestuur van het Fonds over de te nemen beslissing. Het bestuur van het Fonds neemt daarna een besluit op het bezwaar, rekening houdend met het advies. Als het bestuur afwijkt van het advies, wordt de motivering uitgelegd in het besluit.   

Klacht
Stap 1: klacht indienen

Het insturen van een schriftelijke klacht moet binnen een jaar gebeuren. Heb je een klacht over iets dat langer dan een jaar geleden is? Dan is het niet meer mogelijk om deze in te sturen.  

 

Je kan de klacht via de post naar ons sturen, of de ondertekende brief mailen naar klachtofbezwaar@cultuurparticipatie.nl. Anonieme klachten nemen we niet in behandeling. 

Stap 2: ontvangstbevestiging

Binnen 5 werkdagen sturen we je een ontvangstbevestiging. Hierin staat informatie over welke stappen we gaan nemen en wanneer we dat doen. 

Stap 3: behandeling

Het bestuur van het Fonds wijst een klachtenbehandelaar of klachtenadviescommissie aan. De klachtenbehandelaar of commissie doet onderzoek naar de klacht en stelt passende maatregelen voor. De klachtenbehandelaar en klachtenadviescommissie zijn nooit direct betrokken bij hetgeen waar de klacht over gaat.  

 

We behandelen je klacht altijd vertrouwelijk. Jouw gegevens worden alleen gebruikt voor het klachtenonderzoek.  

Stap 4: oplossing

Je krijgt een schriftelijke reactie met daarin onze conclusie over of oplossing voor de klacht. We streven ernaar om de klacht binnen 6 weken na ontvangst af te handelen. Als de klacht wordt afgehandeld door een klachtenadviescommissie is dit 10 weken. In de tussentijd houden we je op de hoogte. 

 

Ben je niet tevreden met de afhandeling van de klacht? Dan kun je contact opnemen met de Nationale Ombudsman.