Sociale Participatie Project (Kunstfestivals)

Fashionclash is sinds 2009 actief als een interdisciplinair en internationaal presentatieen ontwikkelplatform voor mode(cultuur) en organisator van het FASHIONCLASH Festival. Dit is een jaarlijks meerdaags, internationaal en interdisciplinair kunstfestival voor ontwerpers, (podium)kunstenaars en cultuurmakers die de hedendaagse modecultuur onderzoeken, contextualiseren en vieren. Tijdens de elfde editie in november 2019 werden ruim 120 ontwerpers en (podium)kunstenaars gepresenteerd op elf locaties in Maastricht met een bereik van 12.000 bezoekers.

Het festivalprogramma is gericht op een breed publiek en omvat onder meer exposities, modeperformances, cross-overs met theater en dans, lezingen, netwerkbijeenkomsten en projecten voor amateurs. Hiermee wil Fashionclash bijdragen aan de ontwikkeling, vernieuwing en deskundigheid in de modesector en aan bewustwording van mode in relatie tot sociaalmaatschappelijke kwesties.

De aanvraag bij het Fonds is voor de structurele opzet van het Sociale Participatie Project. Hierbinnen werken professionele modeontwerpers samen met podiumkunstenaars en cultuurmakers aan een collectie en bijbehorende eindpresentatie. Ook worden hieraan organisaties uit de cultuursector en de welzijnof wetenschapshoek gekoppeld. Het jaarlijkse project bestaat uit een kick-off workshop voor de werving en selectie, tien workshops door ontwerpers, tien repetities door podiumkunstenaars, in ieder geval één eindpresentatie en een Fashion Talk tijdens het festival. Binnen het project komen verschillende disciplines en vaardigheden aan bod met een focus op maatwerk, ambacht, materiaalhantering, duurzaamheid en performance. Voor iedere festivaleditie wordt een nieuw project opgezet dat op verschillende plekken in het land uit te voeren is. Jaarlijks kunnen maximaal drie ontwerpers, drie podiumkunstenaars en 45 amateurs meedoen.