Twijfel je of jouw project in aanmerking komt voor deze subsidie? Neem dan contact met een van onze adviseurs op, mail je vraag naar cultuureducatie@cultuurparticipatie.nl of meld je aan voor een infosessie.
Meld je aan voor een infosessieVeel leerlingen in het vmbo, vso en pro komen vanuit school minder snel in aanraking met het brede aanbod van kunst en cultuur. Daarom blijft het relevant om te investeren in cultuureducatie voor het vmbo, vso en pro. Dit doen we omdat we het essentieel vinden dat alle kinderen en jongeren dezelfde kansen en mogelijkheden krijgen om zich cultureel te ontplooien.
Met deze regeling bieden we culturele instellingen de mogelijkheid om cultuureducatieve projecten in het vmbo, vso en pro te ontwikkelen en uit te voeren. Onder cultuureducatie verstaan we ook erfgoededucatie.
Wie kan subsidie aanvragen?
Subsidie kan worden aangevraagd door in het Koninkrijk der Nederlanden gevestigde culturele instelling. De aanvraag is altijd voor de samenwerking tussen de culturele instelling en de school of scholen voor vmbo (inclusief de internationale schakelklassen), vso en/of pro.
Waarvoor kan je subsidie aanvragen?
We steunen het ontwikkelen en uitvoeren van een cultuureducatief project in het vmbo, vso en/of pro. Het gaat hierbij om activiteiten zoals het (door)ontwikkelen, voorbereiden, uitvoeren en evalueren van het cultuureducatieve project. Het project is gericht op bevorderen van het creatief vermogen van de leerlingen. De basis van het project is de vraag van de school of scholen en inzicht aan welke kerndoelen binnen het onderwijs op welke manier wordt gewerkt.
Er kan ook aangevraagd worden voor educatieprojecten die gericht zijn op digitale contentcreatie (digital born art) of waar digitale technologie een instrument is in het cultuureducatieve proces (bijvoorbeeld het werken met AI).
In het project wordt aan de volgende effecten gewerkt:
Dit is het proces waarbij meerdere mensen samen richting hetzelfde doel werken; het organiseren tussen personen en/of organisaties. Het doel is om iets te bereiken of te realiseren wat de partijen niet alleen kunnen bereiken. Het gaat in deze regeling om de samenwerking tussen de culturele instelling en de school met eventueel de penvoerder. Het project is geslaagd als de samenwerking tussen de culturele instelling en de school met eventueel de penvoerder is versterkt.
Dit is het gezamenlijk ontwikkelen en vaststellen van een cultuureducatief project of samenwerking daarin. De visie is een gezamenlijk beeld, gedeeld door alle betrokkenen, dat een verwachting geeft van de voor cultuureducatie relevante toekomst. Het project is geslaagd als de school en culturele instelling samen een visie hebben ontwikkeld op het cultuureducatief project en de samenwerking.
Elk kind en elke jongere van elke achtergrond, komaf of woonplaats heeft een gelijke kans om over en met cultuur te leren en de eigen creatieve talenten te ontdekken. Dit kan binnen cultuureducatievakken maar ook breder in het (burgerschaps-)onderwijs. Het project is geslaagd als de activiteiten de kansengelijkheid van leerlingen hebben vergroot.
Dit is het ontwikkelen van het scheppend vermogen om nieuwe en/of ongebruikelijke maar toepasbare oplossingen voor bestaande problemen te vinden. Denk bijvoorbeeld aan fantaseren, spelen, dromen, inleven, experimenteren, reflecteren. Hierbij leren leerlingen doorzetten, lef hebben, falen, ongemak voelen en successen vieren. Maar denk ook aan de technische vaardigheden, waarmee leerlingen zich kunnen uitdrukken en hun creatieve uitingen kunnen vormgeven. Dit creatieve vermogen wordt het sterkst ontwikkeld in een rijke culturele leeromgeving waarin jongeren gestimuleerd worden om zelf oplossingen te bedenken. Het project is geslaagd als de activiteiten voor de leerlingen bijdragen aan hun creatieve ontplooiing.
Dit is het vergroten van het vermogen van leerlingen om zich te verbinden met ideeën, perspectieven en achtergronden van anderen. Om verbinding te kunnen maken is het nodig dat je je openstelt voor verschillende manieren van denken en doen. Hierdoor leer je meer over de wereld om je heen, vergroot je je begrip en leer je beter samenwerken. Het project is geslaagd als de activiteiten de verbinding van de leerlingen met ideeën, perspectieven en achtergronden van anderen vergroot.
Hoe vraag je subsidie aan?
- Op deze pagina staan in het kader onder ‘Documenten’ alle belangrijke informatie, zoals de subsidieregeling met daarin alle voorwaarden waarop we aanvragen beoordelen. Ook vind je hier voorbeeldformulieren om je te helpen bij je aanvraag.
- Subsidie aanvragen doe je via Mijn Fonds: onze online aanvraag-omgeving. Klik rechtsboven op deze pagina op ‘Subsidie aanvragen’ om een Mijn Fonds-account aan te maken (dit kan een paar dagen duren) en je aanvraag te starten.
Goed om te weten
- Let op: aanvragen is mogelijk van 17 februari 2025 tot en met 29 maart 2028, behalve in de periode van 1 december 2025 tot en met 1 maart 2026 en van 1 december 2026 tot en met 1 maart 2027. In deze periodes is het niet mogelijk om een aanvraag in te dienen.
- Onder cultuureducatie verstaan we ook erfgoededucatie. Ook internationale samenwerking kan worden opgenomen in de aanvraag, als dit de lokale samenwerking zal verbeteren.
- Je project duurt minimaal twee maanden en maximaal twee jaar. Het project start niet eerder dan dertien weken na het indienen van de aanvraag. En het project start binnen zes maanden na het honoreren van de aanvraag.
- Je kunt minimaal € 25.000 en maximaal € 65.000 aanvragen. Voor aanvragers in het Europees deel van Nederland bedraagt het aangevraagde bedrag maximaal 80% van de totale projectkosten. Voor aanvragers in het Caribisch deel van Nederland is dit maximaal 100%.
- Je past de drie culturele codes toe, zoals beschreven in artikel 1.7 van de subsidieregeling.
- Binnen de Projecten worden maximaal vier aanvragen per aanvrager gehonoreerd.
- Aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld, tot het eind van het budget bereikt is. Begin daarom op tijd; wacht niet te lang met aanvragen. Het subsidieplafond bedraagt € 3.830.872.