Kunst uit BoTu
Stichting Punt 5 Kinderatelier heeft een subsidieaanvraag ingediend voor het project "Kunst uit BoTu" in het kader van de Open Oproep: Herstel kinderen toeslagenaffaire. Dit project, "Kunst uit BoTu Gezien," is een samenwerking tussen Stichting Punt 5 en Team Toekomst.
Voorafgaand aan de aanvraag zijn er verschillende constructieve adviesgesprekken gevoerd met de adviseur van het Fonds. Stichting Punt 5 is al meer dan 25 jaar actief in de wijk Delfshaven en richt zich speciaal op kinderen. De missie van Punt 5 is om kinderen kunst te laten ervaren als iets dat van henzelf is. Team Toekomst, opgericht in 2020, is een bewonersorganisatie die samenwerkt met basisscholen om gezinnen in Delfshaven te ondersteunen bij zorgen rondom armoede. Inmiddels werken zij samen met alle 16 basisscholen in de wijk die met deze problematiek te maken hebben.
Beide organisaties hebben ruime ervaring met het werken met kwetsbare kinderen uit diverse achtergronden en bieden hen een veilige plek in Delfshaven, waar zij in aanraking komen met kunst. Het doel is een omgeving te creëren waarin deze kinderen hun talenten kunnen ontwikkelen, gestimuleerd worden in zelfexpressie en creativiteit, sociale contacten kunnen opbouwen, en kunst ervaren als iets dat van henzelf is, in plaats van iets uit een andere wereld. De lessen worden gegeven door gediplomeerde kunstdocenten.
Het project richt zich op kinderen van 6 tot en met 9 jaar die door de toeslagenaffaire zijn getroffen, met een totaal van 72 deelnemers. De lessen omvatten diverse kunstvormen, zoals tekenen, schilderen, grafische technieken, ruimtelijk werken, en het maken van collages. Gedurende het tweejarige project worden wekelijks lessen van 90 minuten aangeboden, verdeeld over drie blokken van elk 12 lessen per jaar. Tevens worden er 6 exposities georganiseerd die toegankelijk zijn voor ouders en kinderen.
Na elke serie van 12 lessen wordt er in samenwerking met de partnerorganisatie geëvalueerd, en worden verbeterpunten geformuleerd en actief doorgevoerd in de volgende reeks lessen. Dit evaluatieproces draagt bij aan de voortdurende verbetering en borging van de kwaliteit van het project. De organisaties willen graag van elkaar leren om de samenwerking te optimaliseren en streven naar een duurzame relatie.