Elke maand laat het Fonds voor Cultuurparticipatie een penvoerder van CmK3 (2021-2024) aan het woord. Dit keer: De Lindenberg in Gelderland.
Voor ons is dialooggericht werken het geheim van succes. We moeten niet voor, maar mét scholen denken als het gaat om cultuureducatie een plek in het onderwijs te geven. Die filosofie heeft ons in de coronaperiode geholpen om scholen binnenboord te houden én nieuwe scholen en doelgroepen binnen te halen. Iets om trots op te zijn.
In gesprek
Als CmK-penvoerder zijn we aanjager, verbinder, organisator en uitvoerder. We staan voor cultuureducatie en zetten ons in dat te behouden. Dat was in en na de coronatijd best pittig. Het ging alleen nog over basisvaardigheden en scholen gingen op de rem staan. Door voortdurend met hen in gesprek te gaan en ons aan te passen aan hun mogelijkheden, zijn we erin geslaagd cultuureducatie toch overeind te houden.
Begin gewoon klein, zeiden we tegen scholen. En als het dan goed loopt, kun je het geleidelijk weer uitbreiden. Zo lieten we ruimte voor scholen om mee te denken en samen te kijken wat het beste past. En uiteindelijk zeiden leerkrachten vol overtuiging: ja, cultuureducatie is ook belangrijk!
Aansluiten bij taal
We streven zoveel mogelijk naar maatwerk. Het is immers niet aan ons om te bepalen wat het beste is voor scholen. Maatwerk is nodig om de doelgroep te bereiken en vast te houden, maar kost ook veel tijd. We kijken daarom hoe we scholen met vergelijkbare vragen kunnen bedienen met programmaformats die dan per school zijn aan te passen.
Veel scholen willen bijvoorbeeld iets met creatief schrijven. We werken daarom aan een doorlopende leerlijn voor creatief schrijven voor de groepen 3 tot en met 8. Scholen zijn enthousiast. Verder hebben we de programma’s Wijkreporter en Kinderpersbureau.
Ook hebben veel van onze scholen behoefte aan taalondersteuning via cultuureducatie. We hebben daarvoor onze taalspeelgroepen waarin woordenschatontwikkeling en drama centraal staan, volop ingezet en hebben nieuwe taalspeeldocenten opgeleid.
Verder heeft ons team beeldend de atelierwerkvorm ontwikkeld. Hierin staat niet het eindproduct, maar het creatieve proces centraal. Leerlingen werken gezamenlijk vanuit een bepaalde vraag. Een kunstvakdocent ondersteunt de leerkracht in het observeren van en gerichte vragen stellen aan de leerlingen.
Anouk Wattenberg-Pieters, docent ROC NijmegenHet is fantastisch om op de Lindenberg de lessen te volgen. Voor onze studenten is het belangrijk om hun kijk op de wereld te verbreden en uit hun comfortzone te gaan, want om later met kinderen aan creativiteit te werken, zul je hier eerst zelf mee in aanraking moeten komen.
Nieuwe doelgroepen
Binnen CmK3 vormde het vo een nieuwe doelgroep. We mikten op samenwerking met vier vo-scholen, dat zijn er uiteindelijk twee geworden. Maar we hebben wel contacten en netwerken opgebouwd met schoolbesturen en daar kunnen we de komende periode op voortbouwen.
Een mooie nieuwe doelgroep was het mbo. Na een vraag van een docent startte in 2023 een kleine pilot muziekeducatie voor studenten van de opleidingen onderwijsassistent en pedagogisch medewerker. Ze kwamen hier op de Lindenberg voor lessen Muziek op Schoot en dat was een groot succes. We hebben dat in 2024 uitgebreid met dramalessen en hopen in CmK4 de samenwerking met het ROC uit te bouwen en te bestendigen.
Kennis delen
Scholing helpt om onze band met scholen en culturele partners te verstevigen. We hebben nu onze eigen icc-training en stellen een icc-coördinator op school straks ook als voorwaarde voor deelname aan CmK4. Dat helpt bij het borgen van cultuureducatie. Om dezelfde reden moedigen we icc-cursisten aan om net als voor de basisvaardigheden ook voor cultuureducatie kwaliteitskaarten te ontwikkelen, met daarin de leerdoelen per jaar.
Voor onze culturele partners organiseren we zomer- en winterscholen, en straks ook een lenteschool: een paar dagen lang kunnen ze zich onderdompelen in workshops, inspiratiesessies en voorstellingen. Dit blijkt te voorzien in een enorme behoefte aan ontmoeting en het uitwisselen van ervaringen.
De komende periode willen we starten met Cultuurlabs waar scholen uit po en vo en kunstvakdocenten elkaar ontmoeten. Zo zorgen we voor nog meer verbinding en hopelijk nog meer borging van cultuureducatie.
Meer weten?
Wil jij meer weten over De Lindenberg? Bekijk dan de website www.delindenberg.com.