Elke maand laat het Fonds voor Cultuurparticipatie een penvoerder van CmK3 (2021-2024) aan het woord. Dit keer: Keunstwerk in Friesland.
Bij Keunstwurk zetten we ons in voor kunst en cultuur in het onderwijs in Fryslân. Wij geloven dat kunst en cultuur leerlingen helpen om anders naar de wereld te kijken en betekenis te geven aan wat ze meemaken, denken en doen. Dit biedt ze de ruimte om zich op verschillende manieren uit te drukken en hun talenten te ontdekken. Kunst en cultuur geven jonge mensen de kans zich te ontwikkelen tot taalsterke, veerkrachtige en creatief denkende volwassenen.
Open en onderzoekende houding
We ondersteunen scholen om kunst en cultuur een vaste plek in het onderwijsprogramma te geven en te blijven vernieuwen en verdiepen. Hierbij helpen we leerkrachten, kunstvakdocenten en andere betrokkenen zich verder te ontwikkelen.
Onze aanpak is geïnspireerd door talentgedreven werken en de kunstenaarsmindset. Dit is een open houding die leerlingen helpt om de wereld onbevangen, speels en onderzoekend tegemoet te treden. Door middel van deze mindset ontdekken leerlingen zichzelf, de wereld en de manier waarop we met elkaar omgaan. Ze verbeelden hun gevoelens, ervaringen en ontdekkingen op hun eigen manier.
Onze visie op cultuureducatie vangen we in de woorden: ‘Ik, wij, de wereld: Oer wa’tst bist, wêr’tst wei komst en wêr’tst hinne wolst.’ Wij geloven dat wanneer je reflecteert op jezelf, de ander en de wereld, je weet wie je bent, waar je vandaan komt en waar je heen wilt.
Een voorbeeld uit de klas
Een van onze kunstvakdocenten vertelt: “Tijdens creatieve momenten werkten leerkrachten vooral aan vaardigheden, maar we merkten dat er nog weinig werd gewerkt met verbeeldingskracht. Ik heb laten zien hoe dit anders kan door de kunstenaarsmindset toe te passen. De leerkracht ging hiermee verder in haar lessen en zei later trots: ‘Kijk, geen één fantasiedier is hetzelfde en elk dier vertelt het verhaal van het kind!’”
leerling van CSG Bogerman die vanuit haar eigen fascinatie en drijfveer het thema gif onderzocht en dit vervolgens verbeeldde in een kunstwerk.Dit is het eerste project waar je echt onderzoek doet naar jezelf.
Samenwerking en verbinding
We bundelen onze krachten met landelijke en provinciale partners. We zijn betrokken bij projecten zoals Taalplan Frysk (Keunstryk), Filmhub Noord, Méér Kunst en Cultuur in School en Omgeving en Kunstbende. Samen met triënnale Arcadia werken we aan een programma rond burgerschap en met kunstcentrum Kunstkade hebben we een ontwikkelroute ingericht voor kunstvakdocenten.
Door deze samenwerkingen zorgen we voor een integrale aanpak waarbij onderwijs en de culturele omgeving met elkaar worden verbonden. Een regio-onderzoek in 2023 heeft ons meer inzicht gegeven in de gelaagdheid van het leerecosysteem in elke regio en de aanknopingspunten voor betekenisvol cultuuronderwijs. Onze cultuurverbinders spelen hier samen met kunstencentra, gemeenten en schoolbesturen effectief op in.
Burgerschap en cultuureducatie
Samen met grote schoolbesturen zijn wij gestart met de opleiding voor bovenschoolse cultuurcoördinatoren. Dat is een mooie aanvulling op onze werkwijze op de scholen. In verkennende gesprekken met onderwijsbestuurders merkten we dat kunst en cultuur vaak onterecht niet direct worden gekoppeld aan burgerschap. Daarom gaan we met scholen verder verkennen hoe je met kunst en cultuur kunt werken aan de vorming van burgers in ontwikkeling. Een prachtige opdracht, waar we ook de komende vier jaar weer vol plezier aan gaan werken.
Meer weten?
Wil jij meer weten over onze initiatieven en werkwijze? Bekijk dan de website www.keunstwurk.nl/educatie.