nl en

info@cultuurparticipatie.nl
030 - 233 60 30

Vrije tijd Internationaal

Nederland-Duitsland: samen thuis

8 februari 2021
PortrayedSongs - Fin Rasch
PortrayedSongs - Fin Rasch

Hopelijk voelen veel mensen zich thuis, vooral in deze periode waarin iedereen zoveel tijd in huis doorbrengt. Maar wat betekent dat eigenlijk: je thuis voelen? Waar voel je je thuis? En wat heb je daarvoor nodig? Dit soort vragen vormen de leidraad van Belongings, een coronaproof kunstproject van Nederlandse en Duitse jongeren binnen de subsidieregeling Nederland-Duitsland Jonge Kunst.

‘Misschien kunnen jullie jezelf even introduceren aan de hand van een persoonlijk item uit jullie kamer,’ begint projectleider Renske Ebbers de Zoommeting. Het is vrijdagmiddag half vijf, in een online presentatie tonen achttien Nederlandse en Duitse jongeren hun artistieke inspanningen rond het thema Belongings. Hoe anders waren de pre-coronaplannen. Oorspronkelijk was het de bedoeling om in de zomer van 2020 op Huis Doorn de muzikale theatervoorstelling De Keizer van Oranje te ontwikkelen met acht Nederlandse en acht Duitse jongeren. Die zouden begeleid door professionals in verschillende teams aan de slag als maker, schrijver, vormgever, producent en/of acteur.

Vertrouwen
Toen corona alles dwarsboomde, legde de organiserende Stichting The Hills are alive niet het hoofd in de schoot, maar bedacht een alternatief coronaproof project en legde het plan voor aan het Fonds voor Cultuurparticipatie. ‘Zij waren meteen heel flexibel. Ondanks het radicaal andere plan handhaafden ze de subsidie,’ aldus Ebbers. ‘Ze vertelden dat ze vertrouwen in ons als creatieven hadden. Dat vertrouwen was erg prettig, want voor ons is Belongings een professioneel experiment in online werken.’

'Ondanks het radicaal andere plan handhaafde het Fonds de subsidie.'

projectleider Renske Ebbers
Belongings ultimate team
Belongings ultimate team
Nieuwe vlag
Nieuwe vlag

Musical
Na een gemeenschappelijke online workshop (in het Engels) in november werden de Nederlandse en Duitse jongeren gematched en in kleine groepjes opgedeeld. Onder begeleiding van creatieve coaches werkten ze aan hun kunstwerk. Fin en Maud bijvoorbeeld, hadden een kristalhelder idee uitgewerkt: foto’s maken die geïnspireerd zijn op hun favoriete songs. Joris, Vincent en Flora maakten de online musical Our way to Germany. ‘We hebben vooral veel lol gehad, en elkaar beter leren kennen,’ aldus Joris. ‘We hebben bij het schrijven van het lied veel geleerd van onze coach Kamiel. Ik beloof bij deze de volgende keer beter te zingen,’ lacht Vincent.’ Nora, Emma en Monique werkten samen aan de korte film Home. Eigenlijk maakten ze alle drie een video van hun thuis en voegden in een later stadium de drie bijdragen samen. ‘Dat was een grote uitdaging,’ vertelt de Duitse Nora. ‘We hadden nul ervaring in editing. Ik had alleen een editingprogramma op mijn computer en na overleg met de anderen ben ik daarmee aan de slag gegaan. Dat bleek prima te werken.’

‘We hebben vooral veel lol gehad, en elkaar beter leren kennen,’

Vrije fase
Het is inmiddels half zes, de kinderen verdwijnen één voor één van het scherm. De projectleider en coaches blijven nog even in de Zoom hangen. De meeting was de afsluiting van de eerste fase van het project en meteen de opmaat naar fase twee. ‘De vrije fase,’ noemt de Duitse coach en performancekunstenaar Anne Pretzch het. ‘Vanuit mijn expertise ga ik veel doen met beweging en dans, maar je kan ook kiezen voor schrijven, muziek of theater.’ Gezien de coronamaatregelen zal video en film een grote rol in het project blijven spelen. Is het dan niet logisch om ook filmmakers en videokunstenaars in te schakelen? Ebbers: ‘Gaan we zeker doen. We hebben nog budget, bijvoorbeeld voor een workshop video-editing.’ Coach Gonny Gaakeer valt haar bij: ‘Dan stel ik voor een jonge editor te vragen, die ervaring heeft met filmen en editen met de smartphone.’

Motivatie
Terugkijkend op de eerste fase, waar is projectleider Ebbers dan het meest trots op? ‘Dat we gemotiveerd zijn blijven doorgaan. Dat is veel makkelijker als je fysiek bij elkaar komt. Niet alleen voor de deelnemers, ook voor ons als begeleiders. Die kinderen zitten al de hele dag voor school te Zoomen en dan ga je in je vrije tijd ook nog eens creatief Zoomen. Dat vergt 200 procent motivatie.

'Ik ben trots op het creatieve proces dat ze doorlopen en de internationale connectie die ze maken. Een goed teken is dat ze allemaal doorgaan met de tweede fase.’

Ruimte om plannen uit te werken
Heb jij ook plannen om een duurzame, artistieke samenwerking op of voort te zetten met een Duitse partner? Laat het ons weten! Tussen 1 maart en 15 april kun je een aanvraag indienen voor een samenwerkingsproject voor alle doelgroepen, dus niet alleen jongeren. Denk hierbij ook na over hoe jouw samenwerkingsproject op een creatieve, coronaproof wijze kan plaatsvinden. Medio juli ontvang je van ons bericht of je subsidie ontvangt. Je project kan tussen 15 juli en 31 december 2021 van start gaan en maximaal 2 jaar duren. Dat geeft je wat ruimte om een goede samenwerkingsvorm uit te werken.