Talentontwikkeling Podiumkunsten Vrije tijd

Macy en Neha brengen de power in female empowerment

Door: Annick Driessen / 21 juli 2020
Urban talenten Macy en Neha met OG Damita Jo Freeman In LA
Urban talenten Macy en Neha met OG Damita Jo Freeman In LA

Macy Ramlal en Neha Akhtar kennen elkaar van dansen en zijn all about female empowerment in de popping community. Via ons urban talent traject bouwden ze aan hun skills en hun netwerk om hierin verder te komen.

De subsidieregeling Urban Arts Talent staat weer open!  Dus lees hoe Macy & Neha het aanpakten en vraag ook subsidie aan.

Het talentontwikkeltraject van Macy & Neha

Met subsidie via onze regeling Urban arts talent en begeleiding door het HipHopHuis wilden Macy en Neha zich verder ontwikkelen via deze stappen:

  • 'Mapping' van de pioniers op het gebied van popping en een 'smoelenboek' maken van female poppers wereldwijd
  • Lessen nemen, events bezoeken en meedoen aan battles
  • Naar Los Angeles, de thuisbasis van popping
  • Een documentaire maken over hun zoektocht en een presentatie houden in het HipHopHuis.

Hun reis naar LA was afgestemd op het evenement ‘Popping Picknick’ in California, waar de popping is ontwikkeld. Ter plaatse bleek het event vanwege geldgebrek niet door te gaan. Gelukkig hoort improvisatie bij popping. In hun documentaire zie je wat er allemaal wél kon.

Hoe kwamen jullie bij dit talentontwikkeltraject?

Macy: Ik had weleens eerder kleine subsidies aangevraagd. We kregen het idee om deze subsidie aan te vragen omdat we allebei aan female empowerment wilden doen. We merken dat vrouwen een push nodig hebben om hun plek op te eisen. We waren er sterk van overtuigd dat we iets konden betekenen door mee te doen aan battles en die reis samen te maken.

“Female empowerment is zo belangrijk. We zagen een gap in de popping scene en leden daar zelf ook onder, als vrouwen.”

Hoe wist je welke stappen je wilde zetten in zo’n traject?

Neha: Ik weet goed waar ik naartoe wil, maar als danser zijn mijn gedachten vaak overal. Ik ken veel mensen die niet goed zijn in plannen uitschrijven. Voor mij werkt het goed om aan het begin hulp te hebben. Als iets al op papier staat lijkt het vast te liggen, dus ik wil eerst vertellen, dan kan je dieper en dieper en dieper gaan tot je bij de kern komt.

Macy: We zijn al jaren vrijwilliger bij het Hiphophuis. Daar zagen ze: zij willen dit echt. Dus zij hebben ons geholpen onze doelen goed te formuleren.

Hoe heeft Hiphophuis Rotterdam de begeleiding ervaren?

Het vraagt veel tijd en begeleiding om de talenten inhoudelijk en organisatorisch te ondersteunen. We merken dat we voor een goede begeleiding ons organisatieteam nog moeten versterken.

De vangst buiten de popping en urban dans scene had groter kunnen zijn. De verbindingen die wij vanuit de organisatie hebben gemaakt hebben minder effect gehad dan de connecties die de talenten zelf hebben gelegd.

We streven voor de toekomst naar meer samenhang tussen dergelijke trajecten en de rest van ons aanbod. Ons female leadership-programma bij The Notorious IBE past hier goed bij, maar ook gedurende het jaar zoeken we naar meer aanknopingspunten. We gaan in de komende periode actiever aan de slag met programma’s voor (top)talent.

Welke hobbels kwamen jullie onderweg tegen?

Neha: De highlight van onze reis, Popping Picknick, ging last minute niet door. En degene die ons zou coachen, moest onverwachts naar het buitenland. Maar ik ben eigenlijk heel tevreden dat het zo is gegaan, dat is wel om een reden. We hebben veel geleerd, gezien, aan battles meegedaan en via onze nieuwe coach connecties gelegd met vrouwen die veel voor de scene hebben betekend. Bij Missfunk konden we lessen volgen en we hebben al haar leerlingen gesproken.

Wel hopen we om Popping Picknick volgend jaar bij te wonen, want daar komen veel vrouwen en OG’s [originals, dus de oudere garde].

Hoe was het om dit met z’n tweeën te doen?

We merkten dat we dezelfde richting op wilden. Je kan dit ook wel alleen doen, maar het was veiliger samen, zo ver van huis. En nu konden we elkaar pushen en helpen, bijvoorbeeld om de scene te verkennen. Helemaal toen alles anders liep dan verwacht, was dat fijn.

In jullie docu zegt OG Damita Jo Freeman over dans: “It kept me empowered, kept me being me.” Hebben jullie het gevoel dat het jullie gelukt is iets bij te dragen aan die female empowerment?

Macy: Best wel. We kregen heel veel goeie reacties op onze docu, in Nederland en het buitenland, door bekenden en onbekenden. Een vrouw zei bijvoorbeeld: “Ik zat met tranen te kijken.” Maar ook van mannen, over hun onwetendheid en dat het belangrijk is hierover in gesprek te gaan.

Het voelt goed dat mensen hierdoor zijn gaan nadenken. Dit is nog maar het begin, we willen dit voortzetten, verder bouwen. Het liefst zouden we een evenement willen neerzetten waarin wordt gedanst en waarin mensen uit de danswereld ook met elkaar praten.

Neha: En ik won na onze trip in LA de battle Juste Debout Rotterdam, als eerste vrouwelijke duo met mijn danspartner. Dat was ook één van de doelen die ik voor ogen had.

Hoe komt het dat jullie zo ver zijn gekomen? En wat kunnen jullie anderen aanraden die dat ook willen?

Neha: Je moet geen haast hebben, maar goed nadenken en plannen maken. Uit eigen ervaring weet ik ook dat dat lastig kan zijn.

Macy: Zie het als een boodschappenlijstje: wat heb je allemaal nodig om stap voor stap bij je doel te komen? Zelf begin ik met babystapjes, dat werkt echt het beste. Dan kan je steeds tussendoor evalueren. Het helpt ook om jezelf doelen te stellen.

Wat vinden jullie van de term ‘urban’? Voelen jullie je onderdeel van een bepaalde scene.

Macy: Tegen die benaming hoor je nu bezwaar, dat snap ik wel. Wij vallen met de hele dans-scene onder de culture van black people. En binnen die dans-scene heb je hiphop – dat vind ik een betere term – en hiphop valt weer uit elkaar in een commerciële kant, met tv-performances en shows, en de underground, met battles die echt weer heel anders is. Ons traject ging over die underground scene.

Ik ben zelf van color, maar ik moet ook superveel leren. Tijdens ons onderzoek in LA viel op dat er wel een kloof is tussen de oudere generatie OG’s en de nieuwe generatie – die praat anders en wordt meer één.

urban talenten Macy en Neha in LA
urban talenten Macy en Neha in LA

Zoeken jullie ook naar andere vormen of disciplines, urban of daarbuiten?

Neha: Ik ben heel erg bezig met content, op Instagram en Youtube, en met choreografieën. Ik maak concept video’s die laten zien hoe ik de wereld zie en heb net in een eigen camera geïnvesteerd. Het liefst zou ik met een vaste cameraman werken die mijn concept helemaal snapt.

Macy: We gaan nu heel verschillende kanten op. Ik ben wil gaan dj’en omdat dat me tof lijkt.

“In LA zag ik dj’s bij de battles en ik dacht: Waarom staat daar geen vrouw? Dus daar wil ik nu mee beginnen.”

En nu?

Macy: Ik ben net terug van een jaar ‘danskamp’ in Zweden waar ik na LA naartoe ging voor verdere zelfontwikkeling en een nieuwe uitdaging. Daar heb ik m’n certificaat gehaald. Ik werkte al langer als vrijwilliger op evenementen, zoals IBE en Zomercarnaval. Inmiddels organiseer ik ook m’n eigen dans-battle. De eerste editie was in 2019. Die was klein bedoeld, met mijn eigen leraren, maar het werd supervol, ook met vrouwen. Dit wil ik verder uitbouwen.

Neha: Ik wil me als danser uitbreiden en zorgen dat m’n lichaam meer aankan, liefst met een personal trainer. Ik heb lessen gehad in breakdance, afro en hiphop, maar ik wil ook verder in moderne dans en ballet. Ik doe underground én commercieel, omdat ik in beide kanten anderen wil kunnen begeleiden. Ik heb na mijn MBO-opleiding facilitair leidinggevend een tussenjaar gedaan en nu werk ik. Het liefst wil ik in de toekomst een eigen kantoortje. Ik zou als back-up willen werken voor dansers – vrouwen en mannen. Alles wat ik nu doe combineren en ze iets meegeven van wat ik geleerd heb.

DOES en Pjotr
DOES en Pjotr

In deze reeks spreken we 3 urban artists die we steunden in hun ontwikkeling. Zij zijn ook benieuwd naar elkaars traject. Dit is wat ze van elkaar willen weten:

Graffiti artist DOES vraagt Macy & Neha:
Hoe gaan jullie verder? Hebben jullie zaadjes kunnen planten voor het vervolg?
Macy: we hebben het eerste deel afgerond met onze docu. Nu willen we ons werk individueel voortzetten. Daarbij staan we er natuurlijk beter voor nu: alle ervaring en connecties die we hebben opgedaan helpen ons in het vervolg.

Rapper Pjotr vraagt Macy & Neha:
Hoe zag de begroting van jullie project eruit, waar hadden jullie vooral budget voor nodig?
Neha: Naast reis- en verblijfkosten hadden we een paar keer per week lessen, ook privates. Die zijn niet goedkoop in LA. Om alles te kunnen doen kwamen we tekort, dus we moesten keuzes maken.

Macy & Neha vragen Pjotr en DOES:
Bij ons liepen een paar belangrijke zaken heel anders dan verwacht. Welke obstakels kwamen jullie tegen tijdens je traject?
De antwoorden hierop lees je in de interviews met Pjotr en DOES!

Annick Driessen
Annick Driessen Schrijver