Mediakunst; De Kunst van het Maken

Rozet wil met haar samenwerkingspartners Fabrica, Filipstudios en deelnemende kernscholen IKC de Klimboom en CBS De Wijzer 6 Mediakunstprojecten ontwikkelen voor leerlingen van de groepen 5-6-7-8. Hiervan zullen twee voorbeeldprojecten in overleg met, en vier in co-creatie met de deelnemende Arnhemse basisscholen tot stand komen. De twee voorbeeldprojecten zijn vooraf al in samenwerking met de scholen bepaald en worden met hen gedurende het project samen ontwikkeld.

Het uitgangspunt bij de zes subprojecten is de leerling als producent in de digitale wereld. Deze projecten bevinden zich in het gebied waar media-educatie, kunst- en cultuuronderwijs, makersonderwijs samenkomen, en bestaan uit 8 tot 12 lessen. Binnen de subprojecten zal de nadruk liggen op het on- en offscreen beeldende en auditieve, waarin de creatieve ruimte is voor inhoudelijke en technische experimenten.

Voor de start van de uitvoering van de twee voorbeeldprojecten en de co-creatie nemen de leerkrachten deel in twee trainingen. Een hiervan betreft een didactische training de andere een meer vakinhoudelijk/technische. De ontwikkelde lessen worden op de kernscholen direct uitgevoerd door fabrica (HAN/PABO) en kunstenaars in samenwerking met leerkrachten. Leerkrachten zijn naast co-uitvoerder ook gericht waarnemer met behulp van observatie formulieren.

De ontwikkelde lessen en projecten worden zowel tijdens het proces als aan het einde van het traject geëvalueerd door de samenwerkingspartners en zo gaandeweg bijgesteld. De projecten worden in het Arnhemse en Gelderse in een netwerk bijeenkomst voor ICC-ers, en media en techniekspecialisten uit het PO gepresenteerd en online (en daarmee landelijk beschikbaar) gedeeld.