Ontsaaiing

De Comenius Mavo in Capelle aan de IJssel start met het concept 20-80 learning. Het hoofddoel hiervan is dat de leerlingen zich bewust worden van hun competenties en persoonlijke drive. Dat betekent in de praktijk dat de leerlingen 80 procent van het reguliere curriculum volgen en 20 procent mogen besteden aan projectmatig en praktijkgericht werken.

In het komende schooljaar vult de school die 20 procent in met Art & Culture en Design & Technique. Het jaar bestaat uit vier blokken van acht weken, waarbij een thema twee blokken beslaat. In het eerste leerjaar volgen leerlingen allebei de disciplines en in het tweede jaar maken ze een keuze. In het project werkt de school samen met SKVR en Kunstgebouw.

De makerspace staat centraal. Dit is een lokaal dat is ingericht in samenwerking met werkgevers in de regio om leerlingen voor te bereiden op de moderne beroepspraktijk. Leerlingen onderzoeken, experimenteren en maken een tastbaar, vaak werkend product. De bedoeling is dat alle leerlingen kennismaken met de wereld van kunst en cultuur. Zo krijgen ze meer inzicht in hun mogelijkheden en talenten en kunnen ze deze beter ontplooien.